Jak to zwykle bywa historia wielu wielkich firm rozpoczyna się w garażu. W naszym przypadku był to garaż
rodziny Benelli, gdzie w 1911 roku sześciu braci Benelli: Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filipo, Domenico
i Tonino zaczynało produkcję motocyklowych podzespołów.
W 1921 roku powstał „Velomotore”: motocykl bazujący na ramie rowerowej z silnikiem 2T o pojemności 75cc, w
następnym roku do produkcji wszedł doceniony przez wielu użytkowników model „Motoleggera 98cc”.Wielu
legendarnych zawodników jeździło na motocyklach Benelli. Obok samego ToninoBenelli byli to również
Ambrosini, Saarinen, Hailwood i Carruthers. Pod koniec lat 60 powstał ostatni motocykl wyprodukowany przez
rodzinną firmę Benelli był to „Tornado 650”.
W tym czasie nastąpiła pierwsza zmiana własności marki, lecz produkcja w dalszym ciągu prowadzona była w
Pesaro. W tym czasie bramy fabryki opuszczać zaczęły produkowane aż do lat 80’ fenomenalne motocykle z
sześciocylindrowymi silnikami o pojemnościach 750 oraz 900cc.
W 2001 roku rozpoczęła się produkcja nowej serii motocykli z trzycylindrowymi silnikami rzędowymi. Jako
pierwszy pojawił się supersport Tornado 899cc Limited Edition. Połączenie oferty z Tornado NakedTre i
Tre-K o pojemnościach 899 i 1131cc oznaczała powrót Benelli na rynek dużych sportowych motocykli.
Obecnie Benelli jest częścią grupy Qianjiang (QJ), korporacji produkującej ponad 1,2 miliona jednośladów
rocznie. QJ szanując tradycję i pasję która zawsze przyświecała Benelli pragnie kontynuować produkcję we
Włoszech.